
MLRC MediaLawLetter Page 14 December 2011 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

By Charles D. Tobin and Drew E. Shenkman 

 A District of Columbia judge has ordered the first 

dismissal under the jurisdiction's new anti-SLAPP law, 

finding that a firefighter failed to show he was "likelihood of 

success" in his defamation claim concerning reporting that he 

earned extreme amounts of overtime.  Lehan v. Fox 

Television Stations, Inc. and Roby Chavez, Case No. 2011 

CA 004592 B (D.C. Super. Ct. November 30, 2011).  

 Judge Rufus G. King III, of the D.C. Superior Court 

applied the new statute 

retroactively and granted the 

dismissal motion brought by 

WTTG, which is owned by 

Fox Television Stations, and 

its former reporter Roby 

Chavez.  King held that fire 

department Lt. Richard Lehan 

failed to meet his burden to 

show the station was at fault 

or that he suffered any 

damages.  The judge 

dismissed the lawsuit with 

prejudice and ordered the 

defendants to brief attorney's 

fees, which are discretionary 

under D.C.'s statute. 

 

Background 

 

   The lawsuit arose out of 

WTTG's January 2011 report on a local government review 

of $5 million annual budget overruns in the D.C. Fire and 

Emergency Medical Service.  A committee of the D.C. 

Council, examining the District's overtime budget, received a 

report that listed Lt. Lehan as the service's largest overtime 

earner in fiscal 2008 and in the top 10 largest in fiscal 2009 

and 2010.   

 On top of his $90,000 annual salary, Lehan had earned 

between $66,000 and $119,000 in overtime each of those 

years, the Council committee's records showed.  WTTG's 

report on the committee's probe highlighted Lehan's earnings, 

and reported his comments that he worked the overtime to 

support a large family and took simply took the assignments 

given to him.  The station also reported that, according to 

unnamed sources, Lehan and his brother, also a firefighter, 

were in charge of the computer system that assigned overtime.    

 Lehan in June 2011 sued for defamation and defamation 

per se.  He alleged that the station's figures were inaccurate 

and that the report's use of phrases like "racked up" and 

"month-after-month" were defamatory.  He also alleged that 

the report that he and his brother controlled the assignment of 

overtime was false.  He 

charged the station with 

accusing him of a criminal act. 

 

Anti-SLAPP Motion 

 

 The station filed a special 

motion to dismiss under the 

District's anti-SLAPP statute, 

D.C. Code §16-5501, et seq., 

enacted in March 2011.   D.C. 

is the 29th jurisdiction with a 

l a w  p e r mi t t i n g  e a r l y 

challenges SLAPP lawsuits -- 

which stands for "Strategic 

Lawsuits Against Public 

Participation."  Under the D.C. 

statute, if a defendant 

establishes the lawsuit arose 

out of "acts in furtherance of 

the right of advocacy on issues 

of public interest," the burden shifts to the plaintiff to 

demonstrate a "likelihood of success" on the merits.  If the 

plaintiff fails, the statute requires the court to dismiss the 

lawsuit, and provides the judge with discretion to award 

reasonable attorney's fees. 

 The station argued that the statute applied because the 

journalism met the statutory definitions for "issues of public 

interest," as it:  touched on "an issue under consideration or 

review by a legislative, executive, or judicial body, or any 

other official proceeding authorized by law"; involved the 

communication of "views to members of the public in 

(Continued on page 15) 

D.C. Court Grants First Anti-SLAPP Motion 
Applies Law Retroactively 

Judge King held that fire department Lt. Richard Lehan 

failed to meet his burden to show the station was at fault 

or that he suffered any damages.  The judge dismissed 

the lawsuit with prejudice and ordered the defendants to 

brief attorney's fees, which are discretionary under 

D.C.'s statute. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2011 Media Law Resource Center, Inc.

http://www.medialaw.org/Content/NavigationMenu/Publications1/MLRC_MediaLawDaily/Attachments3/Lehan_v_Fox.pdf
http://www.medialaw.org/Content/NavigationMenu/Publications1/MLRC_MediaLawDaily/Attachments3/Lehan_v_Fox.pdf


MLRC MediaLawLetter Page 15 December 2011 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

connection with an issue of public interest"; and also 

involved "an issue related to health or safety; environmental, 

economic, or community well-being."   On the merits, the 

station argued:  

 

 The figures the station reported were substantially accurate; 

 The station's report was based on government records 

and therefore protected by fair report privilege; 

 The descriptions "racked up" and "month-after-month" 

were nonactionable expressions because they were 

truthful or were protected opinions; 

 The station's report did not accuse Lehan of a crime, let 

alone one involving moral turpitude, and therefore was 

not libel per se; 

 Lehan could not show damages; 

 Finally, that Lehan is a public official and could not 

establish actual malice by clear and convincing evidence. 

  

 To bolster the actual malice argument, 

WTTG filed an affidavit from the reporter.  

He attested that his confidential sources 

were high ranking fire-department officials 

who had provided information on several 

previous stories, including internal 

investigations, and that their information 

had always been reliable. 

 Lehan vigorously challenged the 

statute's application on retroactivity 

grounds.  He argued the law provided new "substantive" 

rights because, in his view, it increased a defamation 

plaintiff's burden.  Therefore, he argued, since the story was 

broadcast in January and the statute enacted in March, it 

could not be applied retroactively.   

 He also filed an affidavit containing his calendar year 

income figures, which were at variance with the fiscal year 

figures contained in the public records and WTTG's report.  

Lehan also argued he was not elevated enough in D.C. 

government to warrant treatment as a public official under 

defamation law, and that simple negligence therefore applied.  

Finally, his affidavit and an affidavit from his firefighter-

brother both attested that the Lehans did not control the 

computer assignment of overtime. 

 WTTG responded to the retroactivity issue by arguing 

that the procedural/substantive dichotomy used to analyze 

Erie questions in federal court was unhelpful, and that under 

controlling D.C. law, retroactivity simply turns on whether 

the statute made it harder for Lehan to win the lawsuit.  

WTTG argued that as Lehan had the same defamation 

burdens before the statute and after -- falsity, defamatory 

content, lack of privilege, actual malice and damages -- the 

statute did not alter his chances of prevailing.  Instead, the 

statute merely accelerated the timeframe for the court's 

consideration of the merits.   

 Judge King ruled in the defendants' favor at the November 

21 hearing, and his November 30 order dismissing the lawsuit 

incorporated the hearing transcript.  He firmly agreed with 

WTTG that the statute applied retroactively.  He noted that 

while a part of the legislative history had used the word 

"substantive": 

 

[M]y finding is that the burden of proof on 

the Plaintiff does not change. It simply is 

accelerated a little bit, in part.  So, that 

instead of having to actually 

provide preponderance of the 

evidence proof, he has to show 

early on that he is likely to be 

able to do so. That is not a 

substantive change in his burden 

of proof.  It does not add 

anything that he will have to do.  

It simply changes the timing of 

when he has to do it.  He has to 

do a little bit of it now. He has to 

show likelihood, that he is likely to get 

there and then he actually has to get there.  

In the Court's view, it does not change the 

substance of the law. The statute then applies. 

 

 As to applicability, the judge said the anti-SLAPP statute 

clearly covered WTTG's reporting:  "Certainly, a publication 

that describes how the District Government is spending its 

money would be a matter of public interest and subject to 

comment."  

 The judge then held that the distinction between a public 

and a private figure would not "make[] the critical difference 

in this case" because the reporter's affidavit demonstrated that 

Lehan could not even show "ordinary negligence."  In 

(Continued from page 14) 

(Continued on page 16) 

"Certainly, a publication that 

describes how the District 

Government is spending its 

money would be a matter of 

public interest and subject to 

comment."  

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2011 Media Law Resource Center, Inc.



MLRC MediaLawLetter Page 16 December 2011 

RETURN TO TABLE OF CONTENTS 

addition to relying on public records, the judge found, the 

reporter established that he: 

 

did an investigation that frankly sounded 

very like the showing that police officers 

have to make when they want to show 

probable cause based on a confidential 

informant. They have to show that they had 

experience; that it was substantial and that 

there has never been an incident when the 

informant has been proven false.  I think 

[the reporter] did that here.  So, I don't 

think that there was negligence then in 

using that information. 

 

 Judge King alternatively held, however, that Lehan is a 

public figure whose claim is governed by actual malice, and 

that fault "cannot be shown by a clear and convincing 

standard or even a negligence standard."  

 Finally, the judge agreed that Lehan had failed to 

demonstrate a likelihood that he could establish damages, not 

even emotional harm:  

 

[T]he allegation is not that he was falsely 

reporting his hours.  It was that he simply 

worked a lot of hours when in the view of 

some, he should not have been working 

those hours. That is almost not even 

embarrassing in the normal daily run of 

news on the operations of the city 

government.  The idea that some people are 

working a lot of hours almost is not even 

embarrassing. I say almost. I don't need to 

get into whether it is or whether it is not.  

But, there is no showing of damage. 

 

 Lt. Richard Lehan was represented by Michael E. 

Thorsen, John D. McGavin and Dawn E. Boyce, of Bancroft, 

McGavin, Horvath & Judkins, P.C., Fairfax, VA. 

 Fox Television Stations and its former reporter Roby 

Chavez were represented by Charles D. Tobin and Drew E. 

Shenkman, Holland & Knight LLP, Washington D.C., in close 

collaboration with Susan Seager, Senior Counsel, Fox 

Entertainment Group, and Lisa Rafferty, Vice President, 

Legal Affairs, Fox Television Stations, Los Angeles. 

(Continued from page 15) 

©2011 

MEDIA LAW RESOURCE CENTER, INC. 

520 Eighth Ave., North Tower, 20 Fl.,  

New York, NY 10018 

 

BOARD OF DIRECTORS 

Kenneth A. Richieri (Chair) 

David S. Bralow 

Henry S. Hoberman 

Marc Lawrence-Apfelbaum 

Eric Lieberman 

Karole Morgan-Prager 

Elisa Rivlin 

Mary Snapp 

Susan E. Weiner 

Kurt Wimmer 

Nathan Siegel (DCS President) 

 

STAFF 

Executive Director 

Sandra Baron  

Staff Attorneys 

Maherin Gangat  

Robert Hawley 

David Heller 

Michael Norwick 

MLRC Fellow 

Erika Kweon 

MLRC Institute Fellow 

Dorianne Van Dyke 

MLRC Administrator 

Debra Danis Seiden  

Publications Assistant 

Jacob Wunsch 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2011 Media Law Resource Center, Inc.




